23/06/2020

Wpływ izolacji na relację pracownika z pracodawcą


Wiele treści poświęconych zostało przystosowaniu stanowiska pracy do nowego świata – świata izolacji. Mnóstwo pojawiło się w sieci treści o pracy zdalnej, o narzędziach które pomagają w pracy z domu, o aplikacjach do spotkań i wiele innych. Sami też napisaliśmy dla Ciebie taki wpis – możesz go znaleźć tutaj. Ale jaki jest wpływ izolacji na relację pracownika z pracodawcą? Czy zaufanie – przecież tak niezbędne w pracy – nie będzie w ten sposób poddane próbie?

 

Utrata zaufania

Jeśli chodzi o zaufanie to wyróżniłbym dwa scenariusze:

  • Pracodawca i pracownik korzystali już z pracy zdalnej
  • Pracodawca i pracownik nie korzystali przed marcem 2020 r. z pracy zdalnej

Jeśli chodzi o pierwszą sytuację, to będzie nieco łatwiej. Pracodawca zna już narzędzia do pracy zdalnej, ma wypracowane mechanizmy kontroli, potrafi zarządzać pracą nawet bez osobistego kontaktu z pracownikami. 

 

Pracownik natomiast w pierwszym scenariuszu także jest już doświadczony, wie jak zaplanować sobie dzień pracy. Potrafi raportować wykonane zadania i planować kolejne. Rozumie punkt widzenia pracodawcy, który zmuszony jest do zmiany postrzegania pracy i ograniczonego kontaktu.

 

W drugim scenariuszu Pracodawca musi wyjść ze swojej bezpiecznej strefy, zaufać pracownikowi jak nigdy dotąd i zrozumieć, że to nie jest chwilowa, przejściowa zmiana. Bez tego ostatniego – nie ma szans na długą i dobrą współpracę, bo zaufanie zawsze będzie narażone na cios.

 

Dużą rolę odgrywają tutaj obie strony. Zarówno pracodawca jak i pracownik muszą jasno przedstawić sobie założenia pracy zdalnej. Na wstępie takiej współpracy zalecam codzienne poranne briefingi ustalające wyniki poprzedniego dnia i plan następnego.

 

Chwila refleksji

Pracownik przebywający w domu dostrzeże zalety i wady takiej pracy. Dla jednych to przeważająca może okazać się ilość wad. Trudność w samodzielnej organizacji pracy, niejasne godziny pracy, brak kontroli i skupienia – to będzie wpływało negatywnie zarówno na samą pracę jak i odczucia pracownika.

Inni pracownicy natomiast zauważą wiele zalet takiego trybu pracy.

 

Podobnie będzie z pracodawcami. Jednym będzie to wyjątkowo odpowiadało, że pracowników nie ma w biurze a mimo tego wykonują swoją pracę, a innym nie. Niewątpliwie kluczowym jest, aby pracodawca dostrzegał to, że nie wszystkim pracownikom odpowiada praca z domu. Koniec końców może się okaże, że będzie szansa na optymalizację kosztów i zmniejszenie biura? Najważniejsze jest jednak aby każdy był w pracy efektywny.

 

Przyszłość relacji

Spotkania biznesowe w pewnym momencie całkowicie przeszły do świata online. To wpływa niestety negatywnie na relację międzyludzkie. Jesteśmy jeszcze pokoleniem, które – choć ma swobodę prowadzenia spotkań online – wciąż odczuwa potrzebę pielęgnowania relacji z drugim człowiekiem. Relacji na płaszczyźnie emocjonalnej. Spotkania online niestety to ograniczają, brakuje w nich miejsca na biznesową i profesjonalną ale jednak: prywatność. 

Jeśli izolacja będzie się przedłużała, wielu pracowników i pracodawców przyzwyczai się do nowego, ale czy te relacje będą tak samo głębokie jak poprzednio?

 

Na koniec…

Relacja międzyludzka ułatwia pracę, gdyż pozwala na większe zrozumienie, cierpliwość. Zmienia punkt widzenia również poprzez dostosowanie oczekiwań. Lepsza znajomość drugiego człowieka pozwala na lepsze dopasowanie tempa pracy i charakteru zadań.

 

Czas wypracować narzędzia umożliwiające budowanie relacji pomimo izolacji. W tej roli świetnie sprawdzą się np. miłe gesty, podziękowania, słowa wsparcia a także sesję 1:1 pomiędzy pracownikiem a pracodawcą.

 

Autor: Michał Piechocki