13/01/2020

Skuteczne metody pozyskania pracowników - kanały dotarcia do kandydatów

Skuteczne metody pozyskania pracowników - kanały dotarcia do kandydatów


Nagłówki „Po 2020 roku Polsce grozi zapaść na rynku pracy”[1] czy też „Rynek pracy 2020. Brakuje pracowników (…)”[2] obecnie raczej nie należą do rzadkości. Prawdopodobnie każdy, kto miał styczność z poszukiwaniem pracownika może potwierdzić, że znalezienie odpowiedniego pracownika nie jest prostym zadaniem. 

Jak zauważa Marcin Piątkowski- ekspert Banku Światowego, po roku 2020 w Polsce możemy spodziewać się, że pracowników będzie jeszcze mniej. Czy istnieją sposoby rozwiązania tego problemu? Niewątpliwie należałoby skupić się na zatrudnieniu osób powyżej 50 roku życia, jak również otworzyć się na wykształconych imigrantów, którzy mogą pozytywnie wpłynąć na polską gospodarkę. Należy również dokładać wszelkich starań, aby na bieżąco analizować i badać jakie zmiany zachodzą na rynku pracy[3]. Zatrudnianie pracowników powyżej 50 roku życia mogłoby przynieść w perspektywie czasowej niewymierne korzyści w postaci wzrostu PKB. Działania te zostały wcielone już w krajach takich jak: Nowa Zelandia, Izrael czy Islandia (są to kraje, w których funkcjonuje najwyższy odsetek aktywnych zawodowo seniorów)[4]. 

Rekruterzy, specjaliści z branży HR, właściciele przedsiębiorstw borykają się z problemem braku „rąk do pracy”. Należy jednak podkreślić, że mimo ciężkiej sytuacji na rynku pracy problemy ze znalezieniem personelu można minimalizować stosując odpowiednio dobrane metody dotarcia do kandydatów oraz przyjmując odpowiednią taktykę działań. 

Poniżej przedstawimy naszym zdaniem najważniejsze kwestie wpływające na skuteczność w pozyskiwaniu pracowników.

1.     Po pierwsze należy zwrócić uwagę na aktualizowanie informacji o obecnej sytuacji na rynku pracy

Często duże przedsiębiorstwa nie nadążają za zmianami, które dynamicznie dosięgają rynku pracy. Zmieniające się realia mogą powodować, że dana oferta pracy atrakcyjna jeszcze kilka miesięcy temu, staje się niekonkurencyjna. Obecnie oprócz kwestii finansowej firmy prześcigają się w dodatkach pozapłacowych. Pewne dodatki jeszcze rok temu były super bonusem, a obecnie stają się niemal standardem (np. karta typu multisport czy też prywatna opieka medyczna). Należy więc regularnie analizować rynek pracy oraz ogłoszenia zamieszczane przez konkurencyjne firmy.

2.     Prowadzenie działań rekrutacyjnych na różnych płaszczyznach

Jeszcze kilka lat temu opublikowanie na portalach pracy ogłoszenia dotyczącego poszukiwanego stanowiska, przynosiło raczej pozytywne efekty. Obecnie mimo dużego zasięgu portali możemy spotkać się z sytuacją, gdzie na naszą ofertę nie otrzymamy aplikacji kandydatów zainteresowanych zatrudnieniem. Co wówczas? Należy działać wielotorowo. Nasze poczynania powinny być uzależnione od poszukiwanego stanowiska pracy. Inne działania podejmiemy poszukując managera a inne elektryka. Z pewnością oprócz zamieszczania ogłoszeń o pracę na portalach typu: pracuj.pl czy też gowork.pl, możemy pokusić się o rozpowszechnienie ogłoszenia na portalach społecznościowych. Obecnie drogę tą można uznać jako dość skuteczną w poszukiwaniu pracowników. Nie należy również zapominać o poleceniach pracowniczych. Bo kto lepiej zna specyfikę pracy niż osoba już zatrudniona na danym stanowisku. Informacje o poszukiwaniu nowych pracowników warto przekazać również osobom już zatrudnionym w naszym przedsiębiorstwie. Zaangażowanie pracowników w rekrutację należy oczywiście wynagradzać. Mogą być to chociażby premie finansowe. Bardzo istotne w tej metodzie działań jest jednak to, jak bardzo nasi pracownicy są zadowoleni ze swojej pracy oraz jak bardzo identyfikują się z firmą i czy chcą polecać znajomym pracę właśnie w tym miejscu. 

3.     Budowanie pozytywnego wizerunku firmy

To, jakimi opiniami cieszy się firma, nie pozostaje bez znaczenia w procesie poszukiwania nowych pracowników. Budowanie pozytywnego wizerunku firmy nie odbywa się w jednej chwili. Na wizerunek pracuje się miesiącami czy też latami. Istotną kwestią jest wizerunek przedsiębiorstwa w sieci. Istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że potencjalny pracownik zanim kliknie przycisk „aplikuj”, zweryfikuje opinie dotyczące interesującej go firmy. Jeśli opinie te będą niepochlebne, jest duże prawdopodobieństwo, że nie będzie zainteresowany pracą u nas. Kontrolujmy więc co piszą o nas w sieci.

4.     Networking

Networking polegający na dążeniu do budowania pozytywnym relacji w biznesie. Jak podkreśla Forbes- „networking (…)to nie tylko wymiana wizytówek”[5]. Jest to z pewnością skuteczne narzędzie do rozwijania biznesu. Networking umożliwia nawiązywanie nowych kontaktów biznesowych, jak również daje możliwość skonfrontowania naszych nowych pomysłów biznesowych z innymi osobami. Spotkania branżowe, kongresy, targi pracy, konferencje, to miejsca gdzie możemy spotkać firmy o podobnych celach. Nawiązując więc takie kontakty w biznesie stajemy się wiarygodni, rozszerzamy grono firm i osób, które wiedzą o naszym istnieniu. Niejednokrotnie podczas takich spotkań możemy trafić na osobę, która mogłaby stać się naszym pracownikiem- szczególnie jeśli chodzi o pozyskiwanie pracowników na stanowiska kierownicze. 

5.     Stały kontakt z instytucjami odpowiedzialnymi za rynek pracy

Wojewódzki Urząd Pracy, Powiatowy Urząd Pracy, Ochotnicze Hufce Pracy to podstawowe instytucje, do których udają się osoby poszukujące zatrudnienia. Jeśli mamy problem ze znalezienie pracownika, zwróćmy się do tych instytucji. Ich pomoc może przybierać różne formy. Od możliwości zgłoszenia oferty oraz publikacji na stronie internetowej poprzez powieszenie wydrukowanego ogłoszenia w gablocie „oferty pracy” poprzez możliwość zostawienia ulotek z ofertą pracy oraz wiele innych. Należy pamiętać, że im większy zasięg ma nasza oferta, tym większe prawdopodobieństwo znalezienia odpowiedniego pracownika. 

Należy zwrócić uwagę, że w dalszym ciągu głównym sposobem na rekrutację jest Internet. Publikowanie ogłoszeń na portalach pracy, portalach branżowych, działalność w Social Mediach to główne czynności podejmowane przez specjalistów HR. Jednak w związku z coraz trudniejszą sytuacją na rynku pracy działania muszą być rozszerzane o rozmaite kierunki. Z pewnością należy pamiętać o wielotorowości działań. Daje to nam większe szanse na skuteczną rekrutację. Warta podkreślenia jest również kwestia, która staje się coraz bardziej istotna. Wcześniej, kiedy ofert pracy było mniej, to pracownik starał się o zatrudnienie w danym przedsiębiorstwie. Obecnie pracodawca musi dbać o pozytywny wizerunek swojej firmy jeszcze bardziej niż dotychczas. Warto grać z pracownikiem w otwarte karty. Szczerość oraz poważny stosunek pozytywnie wpływają na samopoczucie w miejscu pracy, pozwalają pracownikom utożsamiać się z przedsiębiorstwie, którego są częścią.



[1] https://kadry.infor.pl/wiadomosci/607063,Po-2020-roku-Polsce-grozi-zapasc-na-rynku-pracy.html (dostęp 30.12.2019)

[2] https://strefabiznesu.pl/rynek-pracy-2020-brakuje-pracownikow-ale-osoby-w-wieku-55-w-polsce-wciaz-maja-male-szanse-na-zatrudnienie-co-z-tym-zrobic/ar/c3-14590503 (dostęp 30.12.2019)

[3] https://kadry.infor.pl/wiadomosci/607063,Po-2020-roku-Polsce-grozi-zapasc-na-rynku-pracy.html (dostęp 30.12.2019)

[4] https://strefabiznesu.pl/rynek-pracy-2020-brakuje-pracownikow-ale-osoby-w-wieku-55-w-polsce-wciaz-maja-male-szanse-na-zatrudnienie-co-z-tym-zrobic/ar/c3-14590503 (dostęp 30.12.2019)

 

[5] https://www.forbes.pl/przywodztwo/czym-jest-networking-to-nie-nie-tylko-wymiana-wizytowek/pgv3w8h (dostęp 30.12.2019)